Saturday, June 19

basic info about pipe welding

bismillah...
ada banyak cara&method yg boleh digunakan dalam mengimpal paip. bergantung kepada jenis kimpalan yang dikehendaki, lokasi paip, kandungan paip itu sendiri, kandungan yang akan disalurkan dalam paip, etc.
cara mengimpal juga bermacam2 yang juga bergantung kepada kedudukan paip itu. namun terdapat beberapa kedudukan mengimpal yang sering digunakan&sesuai. so kat sini aku just cerita info yang simple2 sekadar untuk tahu pasai pipe welding.

jenis kimpalan
  • boleh saja guna mesin kimpal biasa AC/DC SMAW. boleh juga guna MIG. boleh juga guna TIG. boleh juga guna GMAW. it depends on the pipe. macam yg aku cakap tadi.
  • camtu jugak dengan pipe undewater. cumanya uncerwater pipe welding tak semudah macam atas darat lah. nama pun underwater. risiko tinggi lebih2 lagi dengan terdedahnya pada kebocoran pipe. bak kata pepatah, malang tak berbau. tambah duk lam laut. lagi la tak leh nak bau *oke saja buat lawak. abaikan

*paip ni guna welding gas. nampak tu kena ejas gas dulu sebelum api dinyalakan*

*aku da lupa apa nama benda ni tapi ia dipanaskan&digunakan untuk melekatkan paip time welding. kira kaw welding besa2 kan kita pakai rod elektrod. paip ni pakai benda ni la. camtu la contoh lebih kurang*

kedudukan kimpalan
  • secara kasar&lembutnya terdapat beberapa kedudukan yang boleh digunakan. bergantung pada kedudukan paip.
  • bermula dengan kedudukan 1G, 3G & 6G. mungkin ada lagi nama2 kedudukan yang lain tapi inilah standard yang selalu digunakan. i'allah aku try rujuk pada yang pakar nanti
  • selalunya kaw dalam kerja2 paip dalam tanah&underwater kedudukan yang digunakan dipanggil 6G. (G is refer to Groove)

*paip dalam tanah untuk tujuan penyaliran bekalan air. besaq gila paip ni. aku pon celuih dalam tu. hihi*

oke takat tu saja. next entry nanti aku akan cita pulak tentang apa kebenda maksud di sebalik nama2 kedudukan mengimpal tu i'allah.


sessh0

No comments: