Friday, February 26

tips : elakkan sakit mata akibat kerja-kerja fabrikasi/kimpalan

sakit mata akibat terdedah kepada cahaya arka kimpalan bukanlah sesuatu perkara yg aneh kerana ia biasa dialami oleh hampir semua orang yg kerap terlibat dalam kerja2 kimpalan terutama kerja fabrikasi kerana mata lebih mudah terdedah berbanding kerja kimpalan biasa. jangan terkejut apabila mereka yg telah lama&biasa dalam kerja2 sebegini juga akan mendapat sakit mata kadang kala
terdapat tanda2 awal bagi sakit mata... selalunya mata akan menjadi pedih/mengeluarkan air mata&pandangan juga akan menjadi kelam. mereka yg melaluinya akan segera tahu yg ini adalah petanda awal sakit mata. temp0h masanya juga bergantung pada individu&tak dapat dipastikan
selain dari rasa pedih, sese0rang itu juga akan mengalami rasa tidak selesa pada kawasan mata. ada yg merasakan seperti terdapat biji2 halus setiap kali mengelipkan mata. ada yg merasa gatal&macam2 lagi (sakit p0n macam2 n0)
kata orang (dan juga kata aku) mencegah lebih baik dari merawat s0 here are s0me useful tips :
sebelum/semasa welding
  • pastikan g00gle@shield dipakai. tapi selalunya kaw kimpalan memang pakai s0 risik0 sakit mata kurang. yg selalu terkena adalah mereka yg buat kerja fabrikasi. walaupun memang 0rang n0rmal macam aku ni tak pakai sebarang alat pelindung mata sewaktu kerja fabrikasi (sebap memang org tak pakai p0n) tapi bagi beginner atau yg ada mata sensitip pakai je lah walaupun rasa leceh. kesihatan mata kamu itu lebih penting oke. tak pasti samada wujud atau tidak g00gle utk fabrikasi, s0 kaw nak glam0ur pakai saja cermin mata gelap style yg dibeli rm10 di pasar malam itu. bergaya sambil mengimpal. ai laikkkk :)
  • teknik/cara welding mau ada. maksudnya camnilah. punca sakit mata adalah sebap kita teng0k secara direct ke arah cahaya arka sewaktu mengimpal. itu memang punca utama selain dari asap2 etc. 0leh itu kena elakkan dari melihat cahaya itu lah. ada yg tanya, camna mau welding kaw tak nampak benda yg nak diwelding? jawapannya mudah saja. tentukan siap2 tempat yg mau di welding. bila da tau&n0zzle juga suda diletakkan di tempat yg sepatutnya, kepala itu segera lah berpusing ke arah lain. atau hanya perlu pejam mata saja. kena pandai2 agakla timing dia. ada yg cakap hal ini rumit dilakukan. 0pk0s lah. mau jadi pr0 memang lah rumit! s0 itu pasal kena belajar teknik2 yg ada dalam fabrikasi l0gam. practice make perfect! :)
selepas welding
  • minum air banyak2. tak kira air mineral/air masak/air zam2 atau air apa saja. yg penting bukan air berais batu. ini kerana welding ini melibatkan kerja2 panas+arus v0ltan elektrik etc. s0 badan kita 0t0metik akan jadi panas&kadangkala dalam kerja fabrikasi kita akan kena electric sh0ck sekali sekala (tapi bukan yg teruk la. kaw arus tinggi arwah dah la) s0 minum air ais batu akan buatkan badan bertambah panas&kering walaupun hakikatnya kita teng0k ais tu bukan main sejuk lagi. itu hanya mainan mata. eceh. haha. nak efektif lagi singgah kedai beli air cap badak&minum. yaaaa amat sejuk :)
  • selalu la pejam2 mata muhasabah diri. haha. pejam mata itu betul. ia membawa maksud kena rehatkan mata. muhasabah diri tu aku saja tambah. yalah selalu kaw pejam mata kita pikir macam2. apakata kita gunakan masa pejam mata yg sekejap itu utk muhasabah diri. bersyukur kerana diberi keizinan oleh Allah utk meneruskan kerja welding. kemudian baru pikir betapa teruknya hasil welding anda. ha ha :)
tersakit jugak mata
  • teh. sebelum tidur malam, bancuh lah teh utk diminum oleh mata anda. teh yg dibancuh hendaklah semata2 teh tanpa gula atau susu kerana mata anda hanya memerlukan bahan2 asli teh saja. bancuhan juga tak perlu banyak kerana mata anta tiada mulut utk minum. ambil sehelai tuala dan rendamkan dalam air teh tersebut. pastikan teh itu sejuk terlebih dahulu kerana mata anda tidak memerlukan tehOpanas kerana ia mungkin akan menyebabkan mata anda terus tak b0leh berfungsi. haha. selepas rendam dan diperah sikit, letakkan saja di kedua mata anda&biarkan. i'allah pada kees0kan hari sewaktu mau bangun s0lat subuh anda akan dapati mata anda segar bugar kembali. i'allah :)
  • timun/t0mat0. ini hanya perlu p0t0ng2&letak saja pada mata anda seperti yg selalu kita lihat dalam drama/filem di kaca tb. tp ini ntah la terbukti ke tak keberkesannya kerana ia selalu digunakan bagi tujuan kecantikan supaya mata lebih rileks. tapi i'allah juga berkesan :)
  • ubat. yah ini adalah jalan mudah bagi mereka yg sememanganya suka menggunakan jalan pintas&bahan2 kimia sebagai pendamping. memang lah mujarab tapi jika selalu kita guna... ntah la. macam ubat lah kan. anda p0n tahu itu. ia wujud dalam pelbagai bentuk juga. ada krim, titisan (eye dr0p) juga ubat makan. s0 lepas guna ubat anda hanya perlu berehat&tunggu sehingga sembuh :)
rasanya sudah cukup tips yg diberi. sememangnya ada banyak lagi tapi ini adalah antara tips2 yg p0pular&mudah diikuti. sem0ga memper0leh manfaat dari tips ini. alhamdulillah kerana aku tak penah lagi mengalami sakit mata sejak dari dulu hingga sekarang&sem0ga akan kekal buat selamanya. selamat mencuba&selamat beramal :)

*0h lupa satu hal lagi. semua tips di atas hanyalah berdasarkan pengalaman&apa yg berlaku di sekeliling aku. oleh itu mungkin ada yg tersalah di mana2 memandangkan aku masih lagi dalam perjalanan menceduk ilmu. s0 b0leh ditambah&ditegur jika mau :) *
sessh0

7 comments:

Anonymous said...

tips yg bagus tp agak susah nk dibaca...

lidey lim said...

alhamdulillah... trima kasih...

mengapakah susah nak dibaca?
mungkin lepas ni sy boleh baiki lagi...

Anonymous said...

ssah nak baca,sbab aq baca time aq skit mata la ni..hahah

Anonymous said...

thx...hubby i kene mcm nih la..stiap mlm mate dia akn sakit..sblum ni dia makan panadol jer.tp semalam i suruh dia letak eyemore...makin truk plak..xblh tidur jdinye..mate dia semakin pedih..air mate keluar je..kesian dia..hurmm mybe petua teh tu blh bantu dia..insyaAllah...thx yapp :)

sam estrange said...

hahah apa nak disusahkan..beli panadol EXTRA Rm1 1biji...telan 2 biji time rasa nak sakit..x pyah nak pening gatal cari ubat kampong..tu prkara slalu aku buat..sedia air redbull n panadol EXTRA dlam msa 10mnit rasa segar mata mcm biasa...

musa muse said...

Bila sakit mata welding je sye akan amik air panas (wap air panas) kenekan kat mata.. nanti mata rasa sejuk.. buatla berkali2 sampai keluar air mata... Alhamdulillah... petua nie dari zaman sekolah teknik sampaila skrg..

Anonymous said...

Boleh tahan jugak sakit mata lepas welding. Menyesal pulak tak ikut ckp orang