Sunday, January 25

len orang len macam

bet0i la macam pa yang orang dulu-dulu cakap, rambut sama itam tapi ati len-len. aku memang sokong 110%. bukanpa, sebelum ni memang aku dah ta0 cuma aku xamek p0t sangat ngan pangai orang. besala da nama p0n orang, bukannya orang-orang. aku sendiri p0n mesti la ada pangai sendiri. tapi yang nak diajdikan cerita ni sebap kisah semalam la.




nak dijadikan cerita, kampung aku ni bakal ada kenduri kawin la... kenduri ni buleh kata besaq jugak pasai dia jemput sampai 3ribu orang. family yang nk wat kendurik tu memang faymes di merata tempat sebap kelazeran mulut n perasan bagusnya. lebih kurang macam mami jarum jugakla. tapi depa ni mami peluru berpandu. lagi grand dari mami jarum. aku p0n da sebap duk sekamp0ng, aku p0n mengofferkan diri la kot ada apa-apa yang buleh ditulung...so kemarin(orang bandaq kata semalam) adik c pengatin p0n meh umah aku...mula-mula mintak inai.aku p0n dengan k0nfidennya p la kuaq kat depan umah nak p tulung amik daun inai.tapi... aku p0n xtau yang mana satu p0k0k inai!(malu gila aku) geng makcik-makcik sebelah umah aku semua gelak kat aku.




lepaih perkara yang memalukan aku tu selesai, c budak kecik tu meh lagi(kecik xkecik sangat la, dah f0rm2) apa lagi, dia patah balik kerumah aku dengan inai yang aku bagi tadi, "makciklidey! kak s0h makciklidey tumbuk inai pastu malam ni p t0l0ng pakai inai!" aiy0..banyak cantik dia punya muka.camtu ka cara nak mintak t0l0ng ngan orang? tapi da disebabkan aku dah offer diri aritu, aku tima gak lah walaup0n aku sememangnya geram ngan cara depa tu.


s0 pas ja semayang meghrib, aku p0n memulakan pr0jek menumbuk inai lah.dekat 3 jam aku tumbuk. c budak kecik tu sampai dah 6kali tip0n push aku. sapa tak bengang. dia ingat tumbuk inai macam tumbuk cabai ka?! ak gagah wat jugak. dengan tangan aku yang belemuih, aku angk0t la p umah kendurik...sampai ja sana, "0i! awat lambat!tid0q ka tumbuk inai???!!!" perghhhhhhh... ayat dia sungguh semp0i dan sedap didengaq. nak halus p beli la..!akup0n terusla b0k masuk p lam bilik tempat depa wat keja. "aid0iiiii...awat tumbuk kasaq sangat cek oooiiiii...mana nak lekat kaw bubuh nantiiiiii...." suma orang tengok kat aku. last2, aku kena patah balik amik lesung batu dan bawak p sana untuk ditumbuk untuk kali yang kedua. rilekkkkkkkk saja...


sampai ja aku ke mah kendurik tu balik, c kecik tu bukak mulut g.. "apala...tumbuk inai p0n xlarat.macam xmakan nasik" perghhhhh... tum! tum! tum! aku tumbuk makin laju... xlama pastu, aku buka mulut, "apakata ang ja yang tumbuk? kita tengok tara mana ang tumbuk..." lesung beralih tangan. xsampai 5min... c kecik tu giv up. puas ati aku. baru dia tau. xlama pastu da orang kat situ yang offer diri nak t0l0ng tumbuk. cesss... bukanna kasaq sangat aku wat. mentang-mentang da nak siap, baru nak offer t0l0ng! xlama pastu, c bakal pengantin p0n kuaq...


dengan muka kerek... dia b0k kuaq tip0n... nak tip0n 0rang...aku p0n pasang telinga la...ceeeesssss...mungkin p0mpuan ni xdak k0tak senyum k0t lam badan dia. tu pasal xb0leh senyum kat 0rang. camnala dia nak kawin nanti.(jahat tak 0tak aku) rupanya dia tip0n bakal laki dia . dia punya cakap... perggghhhh...tapi biaqla. bukan kaca0 aku p0n. pas abeh ja dia cakap tip0n, dia p0n meh la d0k dekat-dekat ngan tempat aku tu... "ingatkan ciklidey pandai wat tadi, kaw ta0 kata xpandai tadi da lama s0h b0k meh sini ja..." rasa memang sy0k ja aku dengaq. tapi disebabkan aku ni s0pan santun dan berbudi pekerti tinggi, aku hanya tersengih ja la. dah tu, tunggu pa g, aku p0n berambus dari tempat c bakal pengantin p0mpuan yang bermulut terlebih manis tu. aku p lepak tempat orang wat bunga tel0q lak.


kebetulan...c budak kecik tu p0n ik0t aku sama. s0 bermakna aku terpaksa wat keja ngan dia la.. perghhhh... dari mula sampai aku beh wat keja, asik tengking & tinggi s0ra kat aku ja. sib bek la mak dia merangkap tuan umah da gak kat situ. s0 aku p0n terpaksa berpura tak endah jala pangai anak dia tu. xrasa pelik ka... anak cakap camtu dekat tetamu cum orang yang lebih tua dari dia cum orang yang nak pi t0l0ng kat umah dia, tapi dia b0leh wat rilek pisang ja...pat0t ka...? 0w tapi bet0i gak. mak dia p0n kan 2x5 ja... sabarla ati...


sampai ja umah...lebih kurang nak dekat kui 1 pagi...aku rep0t kat mak aku. " biaqlah cik..da pangai depa camtu. len orang len macam depa punya pangai. kita tolong ikhlas. biaqla depa nak wat apa p0n. kita t0l0ng kita dapat pahala" hmmmm... yalah wahai b0nda ku tercinta. memang bet0i la pa yang mak aku cakap tu. tapi, len orang len macam kan, s0 aku p0n ada kesimpulan aku sendirik gak; ada ubi ada batas, kaw nak mintak t0l0ng lagi jangan harap aku nak balas! pasai pa aku cakap camtu...? a lu pikir ah sendirik!

4 comments:

~akuni~ said...

tahniah dah ada blog sendiri! rajin-rajinlah menulis blog tau...

empunyadiri said...

hahaha..
da b0le agak ka sapa empunya cerita tu
;")

Fuhrer said...

hahahahaha.....

baru kao tau.....

lain kali belajaq kenai pokok dulu...

baru tengok pucuk tinggi ka rendah....

empunya diri said...

cisss...
xabis mengutuk aku n0!
nanti balik ang teng0k la sendirik p0k0k tu besaq ka kecik!
hahaha