Sunday, April 19

dakwah dalam erti kata sebenar???
di sini tidaklah ingin aku mengulas lebih lanjut mengenai pengertian dakwah mahupun apa itu dakwah... itu biarlah saja aku serahkan pada yg lebih arif tentangnya...
cuma apa yg aku ingin katakan ialah mengapa perlu ada pelbagai cara&taktik dalam berdakwah? jawapannya jugak agak mudah dijawab oleh sesiapa p0n. supaya dakwah mudah diterima sesiapa sahaja dalam apa jua g0l0ngan juga dalam apa jua keadaan
namun ada sesetengah taktik dan cara yang aku rasa amat xl0gik&xleh diguna pakai kerana ia memang lah xl0gik. xperlu aku sebutkan apakah caranya kerana aku juga agak merasa lucu untuk menyebutnya tapi percayalah... jika alasan sebagini diberikan atas nama dakwah, maka mentaliti lebih ramai umat yang jahil akan terus kekal bahkan bakal bertambah
kenapa aku berkata demikian? apakata ampa bayangkan jika ada orang mer0mpak... n den bila ditangkap xlah dia mengaku bersalah atas alasan kerana dia mer0mpak untuk bantu orang2 miskin yg xpunya duit untuk mendapatkan walau sesuap makanan
tidakkah dia tau hasil curi adalah haram digunakan walaupajua sebap, tambahan memberi makan walalupun pada mereka yg memerlukan? n jika si penerima tau, xboleh dia menerima pemberian itu... ia amatlah jelas tapi bagi mereka yg memberi alasan, ia tidak mengapa!
ini hanyalah sekadar c0nt0h... dan ini juga hanyalah sekadar secebis kejadian yg belaku setiap hari di bumi Allah ini...
oleh itu, pada mereka yg ingin menyebarkan dakwah... melaksanakan tanggungjawab mereka membimbing insan yg ketandusan ilmu&hidayah... sem0ga kalian benar2 faham akah dakwah itu sendiri... serta kenal diri sendiri... juga kenal Allah...

*p/s : maaf salah silap harap teg0q*

No comments: