Thursday, July 23

tanak nasik=masak nasik

bismillahirrahmanirrahim...
ada yg cakap tanak nasik... ada yg cakap masak nasik... ada bezakah? rasanya ada. memangla tujuannya sama, menjadikan beras sebagai nasik untuk dingap... tapi cara penyediaannya yg berbeza... ini penjelasan versi aku lah... oleh itu jika ada sesapa yg terer bab benda ni jika baca te0ri aku silalah gelak belakang aku. jangan bagi aku tau.
pr0ses tanak nasik ni digunakan kaw kita guna dapuq api+periuk besa untuk masak... kena p selalu usya xbagi hangit/hanguih/kerak etc... duk kena teng0k api besaq ka kecik, kena p duk kucai2 dia... etc... tu pasai la 0rang penggey tanak...
kaw masak nasik... hanya cuci beras, sukat ayaq, b0h lam rice c00ker, tekan c00k, tgu sat siap la...
alkisah
ini adalah kali petama aku masak nasik sendirik tanpa pengawasan sesiapa... time tu bulan p0sa... ibu ada keja hapa ntah... s0 mustilah aku yg kena ganti keja ibu...
time ibu s0h tu rasa cam k0nfiden ja... ala, masak nasik ja, bukan s0h masak rendang ka ayam g0lek ka... kan kan kan... dalam kui 6 aku p0n masuk dapuq, siap untuk tak nasik (ini term orang utara, orang tempat len sahih xtau punya)
siap ceduk beras, cuci, selawat, etc...aku pun tak la periuk tu kat tempat dia... selesaiii... terer gak aku ni, xsangka si pemalas buleh masak nasik (memuji diri sendiri) ala masak pakai periuk karan ja p0n!
****************************************************
time bukak p0sa suda sampai, ibu yg baru balik terus p dapuq... siapkan makanan. xdak sapa p0n tanya pasai nasik sebap suma k0npiden yg aku sudah pun masak tadi... aku p0n dengan bangganya p susun pinggan nasik atas meja... suma makanan dah p0n terhidang... pinggan dah ada, cawan ada, ayaq ada, kuih ada... tinggai nak amik nasik ja...
aku biaq ja ibu yg p ceduk nasik dalam periuk sebap aku duk kalut at0q lauk atas meja...adik badik aku suma da tunggu kat meja...
lideyyyyyyyy!!!!!!!!!!!!!! hang masak nasik apa camni!!!!!!!!!!!!
ya Allah....!!! nak makan macamanaaaaa.....!!!!!!!!!!!!!!!!!

suma yg ada kat situ tekej0t temasukla aku. apa masalah pulak. rasanya tadi aku da wat suma yg ibu ajaq... suma pakat kalut p ke dap0q... masing2 menjenguk ke dalam periuk...
tudiiiiiaaaaaa.... aku lupa tekan C00K!
...azan berkumandang... menandakan waktu maghrib juga berbuka bermula...

2 comments:

PrinCess AiK0 said...

Hahahaha...saya pun pernah melakukan kesalahan yang sama dengan CikLidey dulu time study2.kuikuikui.

lidey said...

haha... itu orang cakap 'pengalaman mematangkan kita, jadikan penglaman sebagai pengajaran' (ada kaitan ker ayat ni)