Monday, September 14

aku nk jadi student selamanya!

perasaan sedemikian selalu dirasa tiapkali lepas habis study... yes, each time. perasaan yg amat puas. terasa macam xingin aku keluar daripada bumi sarat dengan ilmu itu. betapa ser0n0knya menerima ilmu.
tapi ilmu ada di mana2. selamanya kita bergelar student di bumi Allah. setiap hari kita menerima ilmu baru tanpa kita sedari. bukan hanya sewaktu kita bergelar budak sk0lah, budak tadika, atau juga student ipt.
kita menjadi guru, dan kadangkala menjadi pelajar tanpa kita sedari. kita mungkin adalah guru kepada sesapa saja dalam menjalani kehidupan. mereka melihat cara kita&perbuatan kita secara xlangsung. kita juga menjadi pelajar kepada mereka yg lebih dewasa, atau juga mereka yg arif. kita melihat&mentafsir, dan kadangkala kita akan menjadikannya kebiasaan. ia adalah kitaran hidup. namun mungkin kita xkan menganggapnya sebagai pr0ses menutut ilmu kan?
aku juga kadangkala terlupa perkara itu. mungkin juga aku bukanlah terlalu merindui ilmu, cuma aku tidak mahu meninggalkan dunia ipt... hanya di sini kita digelar mahasiswa. diberi kel0nggaran&peluang dengan kesalahan yg dilakukan dengan alasan, "besala. muda lagi. time ni ja nk merasa enj0y". tiada sapa akan meletakkan tanggungjawab lain selain dari menuntut ilmu kepada kita. lecturer, parent, masyarakat, kerajaan, sumanya hanya meletakkan pelajaran di tempat tertinggi utk pelajar. hanya belajar. duit, keperluan semuanya akan disediakan. apa perlu susah?
ya, kadangkala mereka yg merindui zaman muda bergelar pelajar bukan kerana rindukan ilmu yg dipelajari... tapi rindukan keser0n0kan&kenangan yg xmungkin sama biarpun sekiranya masa dapat diundur kembali.
inilah zaman di mana pemikiran manusia akan berubah... dan di sinilah juga adanya persimpangan utk dipilih

aku ingin selamanya memburu ilmu

2 comments:

ennzr said...

yepp .. ilmu bukan dekat ipt saja..

lidey lim said...

bila mau ajar sy ilmu ph0t0sh00t :)