Sunday, November 1

optical emmission spectrometer machine (spark arc)


the picture ab0ve sh0ws one of the testing machine called optical emission spectrometer
(berbelit lidah ku)

kegunaannya adalah utk menegenalpasti bahan yg terkandung dalam sesuatu jasad/objek/benda kerja/sampel... ya sampel is the right word! d:
ia terg0l0ng dalam keteg0ri mesin ujian pemusnah. apa itu ujian pemusnah? lebih kurang macam ujian yg memerlukan sampel akan mengalami kecacatan/musnah bagi mendapatkan hasil keputusan/result. c0nt0h macam mesin universal testing machine (UTM), charpie (lupa nama penuh), instron etc.
mesin ni mengenalpasti bahan2 yg terkandung dalam sample dengan menggunakan spark arc, iaitu kelihatan seperti percikan arka pada bahagian yg telah ditentukan. s0 dengan itu mesin dapat scan apa yg terkandung dan keluarkan result melalui skrin yg ada. result juga boleh di print.
kita juga b0leh set camna cara keputusan yg kita nk samada dengan graf etc. dengan ini segala jenis bahan akan disenaraikan bersama peratusan yg terkandung di dalamnya. tapi jenis bahan tu pakai sh0rtf0rm ja macam Cu, Fe, Mn, Zn, Mg etc. s0 kaw xtau p belajaq balik jadual berkala. (eh aku p0n bukan tau sangat. heh)
yg paling best, harga mesin ni mencecah 130,000 n mungkin lebih berdasarkan jenama (b0leh beli ev0 sebijik :p)

*ini basic saja. i'allah akan belajaq dengan lebih detail cuz ini mesin tiada di tempat aku belajaq. aku hanya p tumpang ilmu tempat orang*

No comments: