Thursday, March 10

kursus kap alip win = kursus kawin

di suatu petang yang bening...

turutututututtttt.... *bunyi mesej masuk.hehe ringtone dah bertukar daaa*

"lidey, mau dak join kursus kawin weekend minggu depan?"

dengan penuh rasa yang tiada perasaan "berapa rm?"

"rm60 ja..."

-conversation end-

dari zaman aku study kat ipt lama dulu pun dah ramai yang ajak join.
murah. kalau kat luar harga mahal. kata depa la.

alahai.
bukan lah aku tak mau join sebap aku belagak. atau juga sebap aku tak mau kahwin.
tapi rasanya tujuan kursus pra perkahwinan ni bukan kah untuk berkongsi segala macam ilmu&pengalaman sebagai persediaan melangkah ke dunia baru.
so rasanya kalau aku ambil sekarang dan diperam saja ilmu tu tanpa praktik bukan kah lama kelamaan ilmu tu akan pudar dari hati&ingatan.
berapa ramai pasangan yang bakal berkahwin akan bukak buku rujuk balik apa yang diajar sebelum melangsungkan perkahwinan? berapa ramai yang menghafal segala macam doa dan bacaan untuk persediaan?
boleh dikatakan lepas balik rumah suma ilmu dah melayang. hanya tinggal ilmu yang ehemmm saja. well sekurang-kurangnya itu yang berlaku pada kawan-kawan aku.
bagi aku biarlah kehadiran&sijil kursus itu bukan sekadar hiasan atau pelengkap syarat saja tapi sebagai bekalan untuk diri dalam menghadapi alam baru...


sessh0

No comments: