Saturday, April 2

tips : menangkap lintah di kala banjir :)

aku sudah dapat kerja baru --> penangkap lintah yang berjaya :)

*curi kat google*ini encik lintah. say hello~

seronok rupanya main dengan haiwan lembut nih. geli geli saja bila dia merayap atas tapak tangan.
mula mula sengaja belajar main dengan lintah, sebagai persediaan mana tau nanti kot diserang beliau&adik beradik sespesisnya.
tapi rupanya menangkap lintah sewaktu banjir ni boleh buat duit.
sekoq rm1. ha sapa nak bagi free free rm1 kan? dah la nak tangkap pun senang ja. pejam mata pun boleh.
tak caya?
  • cari lokasi yang sesuai. actually lintah mudah didapati di mana mana sewaktu banjir kerana air memenuhi segenap ruang. so lintah akan dengan happy nya berenang renang. namun jika nak mudah cari lah di kawasan yang air agak cetek *orang perlih kata cangkat* dan boleh nampak dasar bagi memudahkan penglihatan. ya lah kalau dah air paras pinggang kaler air pun dah macam milo camna nak nampak kan?
  • berdasarkan kajian tak berilmiah aku, lintah jarang bergerak dalam keadaan ayiaq yang tenang. maksud aku, risiko kamu kamu di ratah lintah akan kurang jika berada dalam ayiaq yang tenang. kata ibu mungkin mak dia dah pesan time kecik kecik dahulu kalau nak cari makan p cari tempat yang ayiaq bergelora. hebat jugak teori ibu ku~
  • sebap tu lah kita jarang sedar masa yang tepat diratah lintah. sedaq sedaq sudah melekat di kaki. sebap selalu dia datang menyinggah sewaktu kita sibuk meraduk ayiaq. so apa yang perlu kamu kamu buat adalah kocok - kocok ayiaq disekitar anda. tak pun pura pura jogging setempat ka. ha ha.
  • sebelum menangkap si lintah elok lah dibasahkan dulu tangan agar perasaan geli geli sewaktu lintah merayap berkurang. ini kerana bukan saja kulit lintah tu bersifat geli geli malah beliau juga akan mengeluarkan lendir geli geli apabila berada lama pada kulit kita.
  • harus diingat badan lintah juga boleh memanjang sesuka hati beliau. oleh itu selepas menangkapnya pastikan kedua dua tangan anda berfungsi dengan baik sebap beliau akan cuba memanjangkan badannya untuk melepaskan diri.

tengok badan beliau sudah memanjang macam ulaq


dah dapat. boh dalam botoi. pastu tutup lah. senang kan?




actually ada beberapa jenis 'senjata' yang boleh digunakan untuk melemahkan semangat lintah. contohnya bau gas/petrol. asap rokok jugak boleh. see rokok bukan saja boleh membunuh manusia malah membunuh lintah. hehe. cuka juga boleh digunakan dan oh, jika kamu kamu pakai but getah memang lintah tak kan dekat sebap beliau tak suka juga bau getah.
sessh0

2 comments:

aisyah humaira said...

dlm byk2 binatng..lintah jgk yg kamu suka ea..tahukah anda bahawa akibat banjir dan lintah..diriku demam kura-kura selma hampir 2 mngu..

lidey lim said...

haha...
entah tetiba rasa syok tangkap lintah haha...

skg aku ada bela haiwan baru :p