Wednesday, June 15

Lidey & Langkawi

bismillah...


alhamdulillah syukur akhirnya berjaya jejak kaki ke bumi langkawi. niat di hati untuk berfoya foya di sini terbatal sebaik saja tiba di tempat penginapan. ya, aku perlu kembali berpijak di bumi nyata.

di sini aku diingatkan tentang kepentingan keberkatan dalam perniagaan. ya. rasuah. no rasuah. no deal. no kira kira. no free gift. itu yang perlu dielakkan jika mau urusan berkat.

tentu sekali itu yang aku mahu. tapi bagaimana? mungkin urusan lain masih boleh lari lari atau elak. tapi construction? or others biggggg project? ohoooo~

ya aku tahu. boleh saja elak jika betul mahu. tapi ya, harus saja aku mengaku. budaya hadiah itu sudah seperti perkara biasa. ya itu bukan deal. itu bukan kira kira. itu sekadar ya kau dah tolong aku oleh itu ini sedikit hadiah tanda terima kasih. aku tak pernah minta dan kau tak pernah minta. ia cuma sedikit rezeki yang nak dikongsi bersama. ya begitu. begitu niat asalnya. tapi berapa ramai yang berniat sebegitu?


mudah kata hambaAllah itu.
jika dah tau sesuatu bidang tu memang kena kira kira sebegitu, mengapa masih mahu di situ?

ya. memang mudah berkata.
semudah ABC.

bagi aku, molek lagi kalau rujuk saja pada yang lebih tahu kerna mungkin situasi kau dan aku berbeza.
lagi pun akhir zaman sebegini lebih ramai orang yg bercakap bukan pada yang hak. bukan kah itu lebih patut dirisaukan?

Langkawi oh Langkawi. rosak program aku nak berfoya.

No comments: