Tuesday, January 27

barang hilang, jari terluka, ati yang berdarah!

ada yang cakap, kengkadang bila nak jadi sesuatu benda yang xberapa el0k, kita akan dapat petanda atau gerak ati..xkiralah kita sedar ataupun tidak. so cita aku arini are based on that statement. da yang setuju, da yang x. tapi bagi aku... pa yang terjadi adalah salah satu kayu pengukur untuk kita ingat, yang dalam dunia ni, hanya ada dua keadaan ja yang akan menimpa kita, iaitu samada kita berada di atas, ataupun kita berada di bawah. ni jalah satu-satunya asas bagi setiap yang terjadi dalam hidup kita xkira dari sudut apa p0n.
alkisah...
semalam, pasja semayang magrib, aku dengan besnya d0k ngadap lapt0p aku yang sudah tentunya dicucuk dengan m0dem br0adband yang aku baru beli(saja nk p0m0t) sedang aku bes d0k d0nl0d anime inuysha dalam y0utube, handph0ne mahal aku yang berc0ver katun sp0ngeb0b p0n berbunyik(p0m0t lagi). ces...rupanya da hamba allah ni yang tip0n. walaup0n meluat nak angkat, terpaksa jugak tangan ni. "w0i, satgi j0m kuaq...kita p !%*###%*^%" (benda tu) haha ajak kuaq la!apa lagi! "al0h aku xleh kuaq la...satgi abg aku ajak p jalan2 ngan anak bini dia" terpaksalah aku menggunakan muslihat yang bernas(xel0k kata menipu) s0 aku selamat la...
xsampai setengah jam, bunyik lagi nset aku. kali ni k0nc02nya pulak. hurmm xpalah. kuaq ja la...depa nak p makan ja p0n" otak aku bagi pendapat walaup0n ati aku rasa macam berat sangat walaupun aku xpenah p0n mencuba sukan angkat berat. gip0n aku selama ni bukannya spesis kuaq malam&xkan kuar tanpa sebap(nak kata bek la tu) ntah camna, aku cepat2 p semayang isya' dan terus siap untuk kuaq...bila aku bukak ja pintu, sebijik kereta dah sedia menanti...kebetulan adik aku dan member dia(yang aku da anggap sedara) meh lalu tepi aku. aku p0n ajak depa sekali la.ada adik sendiri, rasa selamat nak kuar la. depa janji nk ik0t kami.
destinasi utama kami, nak p makan tepi la0t...s0 kami p0n gerak la...sampai ja sana..pen0h lak..besala cuti raya cina. jam da kui10, makanya bel0m.aku oke ja, kan kampung aku da kendurik besaq, ampa ingat lagi kan cita aku ritu..so mereka2 yanglen ni lapaq di tahap yang cipan lah. ubah pulak tempat..p kat "&%$%^^^" nak makan t0myam murah&sedap.nak dekat setegah jam p, guess what? sampai ja, rupanya kedai cuti raya cina jugak.el0k sampai situ, adik kesayangan aku tip0n. "wei ampa katna?kami da sampai tepi la0t ni!" dengan rasa besalah&kesian, aku mintak depa meh kat kedai tu.mintak2 la adik aku xngamuk.kesian pulak.dahla nek m0t0 tengah malam sejuk2 cani.las2 depa amek keputusan nak p tempat len..nun di hujung sana.dekat ja ngan umah aku.ces, macam da kelilung satu negeri dah, teng0k2 meh makan tempat sendiri ja.
sampai ja tempat tu, tip0n bunyik lagik."w0i aku da sampai la!keda tutup!ampa katna!"ad0iiii...mintak maap la adik ku.aku p0n xsengaja.lupa nak gitau awal.last2 depa mah jugak kat aku.setelah 3kali salah tempat. macam da ja yang xkena. tapi...biaqlah!bukan leh caya sangat kan dengan benda2 camni. s0 kami p0n d0k mlepak dengan sy0knya..xlama pastu...da rasa letih..cukuplah.masa untuk balik la k0t.anak dara pa balik lewat2. s0 sebel0m balik mereka2 itu p0n singgah di satu tempat bes. k0n0nya nak amek gambaq... p0sing la dengan rasa bangga dirinya. dan sememangnya, aku xberapa suka sangat. biaqlah, da depa rasa depa lawa!Kita nak kata pa kan?s0 pas da jemu p0sing, baru ingat nak balik...kebetulan tangan aku betul2 ada di pintu kereta. demi Allah aku xperasan. bummmmm!!!!! pintu tu ditutup...mesti ampa da b0le agak kan...
jari aku dengan besnya terkepak kat dalam pintu keta spesis mpv... bayangkan...rasanya terlampau enak sekali... sekali lagi ati ni da terasa len macam..xpenah2 jadik ni.sib bek aku bejaya c0ntr0l mach0...nak ik0t ati nak teriak ja aku. bukak ja pintu kereta, tangan aku da jadi keras cam papan..haduiii...kurang seribu dah la kaw camni..s0 bila da jadi camtu apa lagi, suma nak berambus balik la. xsampai sejam pastu, da 1message sampai. "lapt0p ^%&^%^$ hilang!"pulak dah. &kebetulan, yg hilang tu harta c0mpany. aku ingat ni la punca aku d0k rasa len macam tu...
rupanya...da benda yang lagi teruk.depa mula menuduh sesuatu yang xpenah aku fikirkan langsung! adik aku yang xkenal ngan depa jadi mangsa! hanya sebap depa xkenal adik&kawan2 dia, depa sanggup cakap camtu. aku pa lg, hanginla. sampai kui2 pagi sanggup lagi meh balik umah aku tnya.pas ja dari tu, sahabat adik aku(yg aku anggap macam sedara tadi)lak yg jadik mangsa!sampai ke pagi, aku xdapat lelapkan mata...
sesudah s0k paginya, depa ngan kalutnya mintak t0l0ng aku untuk s0lve pr0b depa;p meneg0k!ta0 kan meneng0k tu apa..(sapa xta0 pendek um0) s0 dah macam2 jadik, akhirnya kami jumpa ngn s0rang ni yg k0n0nya terer meneng0k&mampu kembalikan barang yg hilang. sekali lagi aku tekej0t, berdasarkan gambaran yg dia bagi, banyak menjurus kepada saudara aku tu. masyaAllah! aku kenai dengan dia. dari kecik g d0k men aci ligan sesama, makan sesama, mandi petak sesama, men b0la sesama, &macam2 lagila.kira b0le kata dari kecik sampai besaq memang kenai la bek buruk dia.s0 dah tentu aku ta0 yg dia xkan sanggup wat camtu.bukan setakat lapt0p, sekupang lima det p0n xpenah! kiranya aku tekejut tahap ayam la dengaq. petang tu aku tid0q xlena(tid0q lagi)
kini tiba malam... aku da xtahan sangat&terus cita kat mak aku.dia p0n ta0...s0 dia p0n memulakan tugas 'superw0man' dia...n akhirnya! cahaya kebenaran teserlah, fair n l0vely.(dan lagi wat lawak b0d0) da memang sah bukan sedara aku tu punya keja. &ternyata, suma kata2 tu dusta ja.yg besnya, depa tu bukan sekadar p kat s0rang ja untuk meneng0k..ramai orang&tempat depa p.suma bagi te0ri yg salah&seterusnya mampu mencetuskan fitnah yg sememangnya kita ta0 amat pedih&lebih hina dari zina(betulkan aku kaw salah)
sebenaqnya panjang lagi cita dia tapi aku pendekkan sebap jari aku da letih nak taip. gip0n kaw cita banyak2 jadi b0ring pulak kan.yg mampu aku bagi hanyalah sedikit kesimpulan&jugak pendapat beberapa orng ygaku h0rmati.rupa2nya baru aku paham, kenapa kaw kita tanya sesetengah ustaz atau orag bijak pandai untuk menengok, depa akan cuba men0lak dengan cara yang beik.antara sebapnya :
1) mampu mencetuskan fitnah
2) menganiaya orang yg xbesalah
3) mengelak dari menimbulkan aib mana2 pihak
4) seolah men0lak ketentuan kerana setiap benda yg jadi mesti dh diaturkan baik buruknya. cuma kita sedar atau x ja.
5) mampu selewengkan akidah walaupun niat asalnya baik
senang cakap camnila, kita anggap benda ni macam j0d0h&ma0t...semuanya kita xpasti. yg kita pasti hanyalah kita tetap perlu hadapinya walaupun kita nak atau x. kaw kita ada, mestila usahajaga el0k2. kaw selepas kita jaga tapi akhirnya ia xmemihak pada kita, itu kena redha. tapi kaw kita xhargai pa yg ada, lalai..&satu ari ia hilang dari kita, kita kena sedar dan cari di mana salah silap kita sehinggakan ia ditarik balik. redha dan usaha untuk tidak melakukan perkara yang sama. bukannya memaksa ia kembali sedangkan ia bukannya hak kita dah. itulah bayaran bagi setiap hamba-Nya yg yg tidak penah besyukur.
s0, setakat ni, ampa ada nmpak dak kaitanya dari mula?camna ati b0leh dan 0tak b0leh mengeluarkan pemikiran yang berbeza. camna akan tejadi kaw kita selalu lalai dari segala peringatan-Nya. perkara ni mungkin akan terjadi juga tetapi aku ungkin dapat mengelakdari terlibat sendainya aku peka dengan peringatan demi peringatan yang diberi. ia juga mungkin dapat dihindari andaikata aku&sedara2 aku ni berada setaraf di mata mereka, yg k0n0nnya mampu memiliki apa saja(tapi guna wet mak bapak depa la)sedangkan kami ni tepaksa usaha sehabis baik untuk dapat apa yang diinginkan. semua ni jugak mungkin xkan bertambah buruk kaw c penghilang lapt0p tu redha dengan apa yg terjadi&mengakui kesilapan serta kelalaian sendiri. fitnah juga xmungkin terjadi kaw masing2 berusaha muhasabah diri&renungkan kembali hikmah kehilangan terjadi daripada berusaha mendapatkannya kembali sehingga sanggup mempercayai sesuatu yg mampu mengg0ncang akidah...s0...da fahamx sekarang ni...?

5 comments:

Fuhrer said...

erm.....
diaorang tu tak dapat hidayah lagi kot....
tu yang jadi macam tu....

lain kali jangan kuar malam2 ...

waktu malam dok umah laaa......

kan dah jadi sejarah kelat ... hehehehe

kesian kat mat #@$%^$$^ dituduh macam tu.....

empunya diri said...

0w cmna b0leh ta0 sapa empunya cerita ni...???
terer la cik fuhrer ni
;")

IsQim said...

cik fuhrer memang terer.. empunya diri, banyak kaler2 lar... penin bijik mata ni.. jenoh dok perembang...

~akuni~ said...

apa kesudahan cerita ni? jumpa balik dak laptop tu?

empunyadiri said...

cik isqim.. besala baru nak belajaq wat bl0g..
jakun lagi..
hehhe