Wednesday, October 7

ulasan ringkas TIG welding project

assalamualaikum...
berikut adalah ulasan ringkas hasil pr0jek utk kali ni (the w0rst pr0jek)


c0nt0h hasil kimpalan TIG yg baik. sikit ja p0n yg elok kat situ. haha. kedua2 larian tidak lurus kerana xditanda terlebih dahulu. selalunya plat ditanda menggunakan kapur atau besi tajam. arus yg digunakan harus seimbang dengan jenis plat yg digunakan. juga arus nadi (pulse current) yg dah disetkan. pulse yg terlampau kuat&lama mampu menjejaskan hasil kimpalan. kelemahan teknik mengimpal adalah ketara.
jenis sambung temu. 2plat dicantumkan dan dikimpal bagi menyambungkan kedua2 plat.arus kimpalan harus diambil kira kerana arus yg tinggi akan membuatkan plat berlubang@lebur seterusnya xdapat dikimpal&disambungkan. arus pada kimpalan jenis ini juga perlu rendah. dalam gamaq ni plat bejaya disambungkan tapi bila lihat kimpalan yg terhasil- amat memalukan
kimpal T/ sambung T. mencantumkan plat dalam keadaan menegak di atas plat yg mendatar. kelihatan sepeti bentuk T. perlu buat tap terlebih dahulu bagi mengelakkan berlaku herotan dan ketepatan sudut kimpal. kimpalan haruslah mengenai kesemua bahagian rongga pada cantuman tersebut. arus juga harus diambil kira. dalam pr0jek ini arus perlu rendah kerana plat yg nipis dan supaya kimpalan menjadi sekata. tidak sepeti gamaq diatas. kimpalan tidak mengenai rongga pada sambungan. hanya melekat pada atas plat saja. dahtu belubang2 pulak.
berlubang pada awal kimpalan. antaranya disebabkan plat besi yg terlampau panas hasil dari kimpalan sebelumnya, arus yg digunakan tidak sesuai. kimpalan terlalu lama di sesuatu2 tempat.

*basic inf0 b0ut TIG*

2 comments:

azriel azzuar b. zainoL said...

hudoh gler wedl....hahahahahah
tumgsten tu canai kasi tajam sket......
hahahahhaahahahh

lidey lim said...

da canai bagi tajam dah..
ini huduh pasai lack of skill...
haha...
akan ku praktis lagi pasni
:D