Wednesday, October 14

new machine pr0ject

bismillah...
setelah pr0jek utk MIG&TIG Welding selesai, kini tiba giliran utk machine pr0ject. 0pk0s la mesin utama yg digunakan adalah Lathe Machine (mesin larik)
namun 1st week utk machine tidak begitu baik utk aku. saat budak2 len besuka ria run machine, aku tepaksa repair machine. gila kejam. tapi aku suka. buleh main banyak. hakhak. apa nak buat. da tada mesin len utk aku.
bagi pr0jek kali ni, bindu yg digunakan utk memegang bahan kerja adalah bindu jenis 4rahang. s0 tepaksala bukak balik yg 3rahang tu utk gantikan dengan 4rahang. berat yg amat. tapi demi mach0 ku k0ntr0l jebat. yg lagi malangnya, aku punya bindu amatlah buruk&k0t0r. sekali lagi aku paksakan diri utk abaikan kek0t0ran itu.

*teng0k. punya la k0t0r*
nila bindu 4rahang. nampak x ada macam 4 batang yg timbul tu. itu lah yg akan pegang benda kerja kita supaya xbegerak time larik nanti. yg kat tengah macam silinder bulat tu la benda kerja aku. ha. xke kesian kat aku kena angkat makhluk ni. berat dia ntah bapa kg. kena bukak bindu 3rahang dulu. n den baru angkat ini utk pasangkan. utk pastikan benda kerja dipegang dengan tepat bukan mudah. kena ejas pulak setiap rahang tu. buat ni saja p0n da bleh 1/2 jam tau. ia perlu tepat bagi memastikan hasil larikan nanti sama&seimbang.

ni pulak mata alat yg diikat pada rumah dia. (aku da lupa apa nama bagi pemegang mata alat ni, nti aku rujuk semula) sebelum mata alat b0leh digunakan, perlu dipastikan agar ia benar2 tepat dengan benda kerja. ketepatan mata alat b0leh dipastikan sepeti dlm gamaq di atas. jika hujung mata alat sama dengan hujung mata tu, maknanya mata alat da tepat. kaw masih rendah, kena tambah plat besi. nampakx kat bawah mata alat tu aku buh plat? ini punya ejas p0n blh mkn masa kaw xmahir. tapi yg ni aku tada masalah. masalah aku ialah pemegang utk rumah ni. patah. tepaksa aku k0rek sendiri bahagian yg patah utk digantikan dgn yg baru. nmpak tak ada batangbesi kaler g0ld tu? tu la pemegang baru yg aku gantikan.
selesai saja set suma, times up. macam nak hantuk kapla kat dinding. haha. xpa. saja ja aku pura2 rajin set bnda tu walaupn da tau masa nk habis.@least lec nampak gak aku wat keja dari merayap. maklumla hanya aku s0rang ja yg xda mesin. tu pasal kena dera buat semua sendiri. tp sib baik mata alat aku ada hambaAllah tlg asahkan. tu p0n sebap dia kesiankan aku kalut duk pasang bindu. katanya mudah sungguh jaga aku. suma bnda aku buat sendiri. xpenah dia jumpa budak p0mpuan camni. 0 baru kau tau ye br0. ha pasni xb0le la ko buli2 aku dah. haha.
*abaikan juga ayat2 terkahir itu. riak saja yg ang tau lidey*

No comments: