Monday, November 30

facts u sh0uld kn0w

ntah apa yg depa nak sebenaqnya... pat0tlah lain macam ben0r rasa bila dia datang appr0ach. macam ada begedil di sebalik s0t0 (perumpamaan dibuat sesuka hati) pelik. memang aku rasa pelik. 0ne of the weird0 questi0n yg dia tanya ialah ab0ut the way i'm dressed. h0w c0me the way i'm dress effected u huh?
jika ada sesiapa yg penah timbul juga garu garu b0ut the same issues, plz take n0te
disclaimer : apa yg aku buat, apa yg aku cakap, 0 apa2 saja yg bekaitan ngan aku adalah tiada kena mengena dengan kehendak orang lain atau juga pengaruh orang lain. it juz me being myself. people wh0 d0 really kn0w me w0uld n0tice that i w0uld never take any oder fr0m any0ne since i'm still a kid. i just d0 whatever i like n that makes me like wh0 i am n0w (eh sudah. cakap melayu pulak. bajet skeepin kunun.uwek) sebap tu dari kecik aku xterg0l0ng dalam anak peberet sebap aku xpenah ikut cakap. walaupun akhirnya aku buat benda yg disuruh cuma mungkin selepas 2,3 tahun. selepas semua orang suda malas nak cakap. sebap apa?
sebap aku amatlah suka mencari sebap utk semua perkara. walhal bila disuruh cuci pinggan juga baru sekarang aku rajin sebap aku da dapat jawapan kenapa aku selalu disuruh cuci pinggan. oke yg ni saja aku buat lawak utk c0ver kemalasan. n0 hard feeling oke
sambung tadi. oleh itu bila ada yg bertanya se0lah2 aku dipengaruhi sese0rang&cuba utk memburuk2 orang lain, aku sedikit marah (xblh marah lebih2. cepat tua) burukkan aku saja sudahla. xpayah kaitkan orang lain. jika ada yg kata, xpayah pakai labuh. pangai ang huduh kalah hantu puc0ng. satu ja benda aku akan tanya. ada aku kacau hang kah?
andainya ang sakit mata teng0k orang pakai labuh, orang jugak sakit mata teng0k ang pakai baju halus2. andainya ang nyampah dengaq orang cakap s0pan&dituduh hip0krit, orang jugak menyampah dengaq ang yg cakap macam pakai mike&bajet semp0i kunun. 0leh itu, sekalip0n anda2 amat xsuka melihat mereka yg memakai labuh2, diam saja&paling ja arah lain, sebagaimana mereka yg memakai labuh berpaling bila ternampak anda menunjukan aurat anda. mudahkan. kami xpenah nak mempertikai cara anda oleh itu sila jangan pertikai kami.
jangan jadi sepeti arnab yg suka mel0mpat2 tanpa arah tuju. bajet laju tapi akhirnya kalah ngn kekura
(eh ada kaitan ka?)
ada perkara yg pat0t dipahami di sini :
perangai&sikap adalah sesuatu yg boleh diubah&berubah
. tapi aurat yg allah tetapkan xkan berubah. s0 ada aku kesah kalau pangai aku huduh dari hantu puc0ng? hantu p0c0ng p0n bagus dia balut satu badan dia oke. tinggai muka ja nampak. silalah paham. sikap i'allah a0t0matik mampu diubah apabila sese0rang itu suda mula menjaga auratnya atas kesedaran yg sebenarnya. janganla dibandingkan dengan budak sek0lah agama yg ampa nampak bertudung labuh sedang merempit bersama pakwe&terus mengutuk bila ada orang lain yg baru nak belajaq menutup aurat dengan bekata alah, yg pakai tudung labuh bukan semua baik. lagi jahat p0n ada. hal0 salah tudung labuh tu ka salah orang yg pakai tudung tu?@least dia merempit sambil bertudung labuh daripada manusia merempit dengan rambut mengerbang ditiup angin. sebap d0sa utk menutup aurat da telepas. tinggal d0sa atas pebuatan saja. n rasa2 ampa xkan dia xmalu pakai tudung labuh merempit? pecayalah, atas sebap pakaian yg membaluti tubuhnya itu dia akan malu pada diri sendiri&allah tanpa perlu disuruh. c?
hidayah allah bukan manusia yg bagi. itu hak allah. cukuplah bagi kita settle kan tanggungjawab menutup diri sendiri. sekali lagi, silalah paham

jika ditanya kenapa aku macam chipsm0re, sekejap ada sekejap xdak. ini adalah kekurangan aku sendiri. aku adalah salah s0rang hambaNya yg hina&masih mencari sebap&alasan agar aku semakin dekat denganNya. ini adalah jawapan sama yg aku mampu jika ada yg bertanya tentang kegilaan aku belajaq harfiah, arab, taranum (masih teranganga xtau nak ikut) &macam2 lagi sedangkan dulu aku adalah sepeti jelmaan shin chan yg begitu menyakitkan hati orang. haha. begitu juga dengan kegemaran aku belajaq&cuba apa2 saja yg xdianggap sesuai dengan aku...
aku adalah se0rang budak pemalas yg sedang&akan terus mencari alasan&sebap utk setiap yg berlaku supaya aku tau. utk apa aku teruskan hidup ni&utk siapa aku teruskan hidup ni
aku xkesah kalau masih ada yg xsetuju dengan apa yg aku tulis ni. aku xmenulis dari kisah orang. aku menulis dari kisah sendiri. hidayah Allah jugak bukan datang dengan satu cara saja. sebagai budak ketegaq, aku jugak akan hangin jika ada manusia yg cuba suruh aku buat itu&ini. tapi jika aku disuruh berpikir, aku xpenah men0lak. aku akan berpikir&terus berpikir bagi mencari alasan&sebap.bukan alasan&sebap utk men0lak apa yg disuruh
tapi alasan&sebap MENGAPA ia disuruh


oke st0p. marah aku da hilang

5 comments:

Hanis Zashi said...
This comment has been removed by the author.
Hanis Zashi said...

asalam..heee...ya ya ana setuju..
ngeee..ana dah upload gambo enti dlm blog ana..enti amik darik c2 ja ya?ngeee

lidey said...

banyak2 terima kasih :D

lidey said...

banyak2 terima kasih :D

lidey said...

banyak2 terima kasih :D