Thursday, January 14

kerja

bismillah...
ada yg cakap, jangan memilih kerja. banyak keja lam dunia ni. mau ngan tak mau ja.itu statement umum. aku juga sedaq diri. setakat lulusan macam aku memang la xbleh demand, xbleh memilih. itu fakta
tapi banyak mana tempat kerja yg betui2 ambik kira kebajikan pekerja. banyak mana tempat keja siap surau utk pekerja. banyak mana tempat kerja yg amik kesah dengan ikhtilat&aurat. xbanyak kan. kalau ada, mungkin c0mpany yg da kukuh@stabil kan? kedai runcit? kedai handset? mini market? kedai baju? kedai buku? kedai yg t0key nya n0n muslim?
tingat lagi aku. penah dip0t0ng gaji sebap tuang p semayang. apa nak buat. kedai biasa. tak da tempat. tepaksa ulang alik 20min lari tumpang surau. yup berlari. bukan berjalan. kerana xada niat aku nak tuang time kerja utk bersuka ria. aku hanya mau selesaikan tanggungjawab aku sebagai hambaNya
sehinggakan am0i kedai handset sebelah pelik. penah dia tanyakan aku sewaktu aku lari melintasi depan kedai, "ni cui na li?" sambil senyum aku jawab saja "cui chi ta0"
mulai sejak itu, dia pula akan tesenyum tiapkali aku melintasi kedai dia. penah dia bertanya, kenapa rajin s0lat? aku gelak saja. rajin kah? itu wajib lah syg :)
pada mulanya aku xpaham kenapa dia tanyakan s0alan tu. rupanya saat aku kant0i ngn t0key&kena marah, budak2 lain hanya diam. katanya aku se0lah tipu c0mpany. sebap lari p s0lat. merugikan waktu kerja. lepas dia p0t0ng gaji&blah dari kedai barulah kakak2 tu dekat dengan aku dan dengan bestnya berkata
"tu pasal la kami tak pi semayang. akak da penah kena marah dengan aunty dulu macam lidey kena ni"
seminggu lepas tu aku berenti kerja. aku tak salahkan t0key aku. sikit p0n tak. mana mungkin dia tahu se0rang muslim wajib s0lat 5waktu kerana agama mereka tak perlu begitu. mana mungkin dia tahu se0rang muslim wajib menjaga aurat kerana agama mereka tidak begitu. n0 w0nder dia cakap aku tipu yg s0lat 5waktu tu wajib sebap pekerjanya yg lain 1waktu p0n xpenah. mana mungkin dia pecaya alasan aku bila yg dihidangkan di depan mata jauh sekali berbeza. kan?
mungkin itu hikmah yg dapat aku belajar dari pengalaman. aku setuju jika ada yg mengatakan jangan memilih jenis kerja. betul. namun, keadaan&situasi kerja amat penting. bukankah tujuan kita bekerja utk mencari rezeki. rezeki yg halal. rezeki yg berkat. mana mungkin dapat ketemu rezeki yg berkat sedang kita lalai dalam mengingati&menyembahNya? apa guna rezeki yg kita per0leh tanpa redhaNya?

dan t0l0nglah faham wahai sahabat2 ku yg dikasihi. ini bukan s0al nak tunjuk sapa lebih alim atau sapa lebih bagus. ini kewajipan yg perlu kita penuhi sebagai khalifah&hamba Allah di muka bumi ni
sebap tu la kena cari t0key muslim. errr tapi kalau dia p0n 2 kali 5 = 10?

tulisan kaler ni adalah dalam bahasa mandarin. but n0t in the pr0per spelling lah :)

sessh0

No comments: