Saturday, January 16

j0m s0lat (part 3)

Dalam satu hadith ada diterangkan bahawa Rasulullah S.A.W melihat seseorang yang tidak menyempurnakan ruku’nya dan mematuk (seperti ayam) semasa ia sujud, lalu baginda bersabda, maksudnya :
“ Kalau orang itu mati dalam keadaannya yang demikian, nescaya ia mati dengan ketiadaan Islam…”

Dalam satu hadith lagi ada diterangkan, maksudnya :
“ Seseorang itu tidak akan beroleh pahala dari sembahyangnya melainkan mana-mana yang dikerjakannya dengan penuh kesedaran. Setengah orang yang mengerjakan sembahyang ada kalanya tidak mendapat seperenam dari pahala sembahyangnya dan tidak juga sepersepuluh”

Yakni ia hanya mendapat pahala bagi bahagian sembahyang yang tertentu yang dikerjakannya dengan penuh kesedaran serta khusyuk. Orang yang penuh sedar dan khusyuk di sepanjang-panjang sembahyangnya maka ia beroleh pahala bagi seluruh sembahyangnya itu, dan sebaliknya orang yang lali disepanjang-panjang sembahyangnya : hampalah dia dari mendapat sebarang pahala mengenainya

Orang mukmin yang menaruh belas kasihan kepada dirinya sendiri dan mencintai agamanya, adalah bertanggungjawab mengambil berat menyuruh dan mengajar ahli rumah dan anak pinaknya supaya mereka tetap memelihara dan mengerjakan sembahhyang. Kewajipan ini ditegaskan oleh Allah Taala didalam Al-Quran Karim dengan firmannya yang bermaksud :
“ Dan perintahkanlah keluargamu mengerjakan sembahyang dan hendaklah engkau tekun bersabar menunaikannya…”
(Taha,132)
Dan firmannya lagi, maksudnya :
“ Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka yang bahan-bahan bakarnya : manusia dan batu (berhala)…”
(At-Tahrim, 6)

Nabi S.A.W sendiri, sentiasa mengambil berat mengingatkan dan mengawasi keluarganya mengenai sembahyang. Bahkan baginda dan keluarganya apabila menghadapi apa-apa kesukaran, lazimnya baginda dan keluarganya mengerjakan sembahyang banyak-banyak.
Cara yang demikian ini juga menjadi amalan nabi-nabi yang telah lalu -
عليهم ااصلاة وااسلام
Kerana tidak syak lagi, sembahyang itu menjadi sebab yang membawa rahmat, murah rezeki, dan menolak bala bencana

No comments: