Sunday, January 17

j0m s0lat (part 4)

perbincangan : BERJAYA YANG SEBENARNYA
Selama ini kita sering mengejar kejayaan dalam hidup. Namun tahukah kita apa sebenarnya yang digelar berjaya? Adakah berjaya boleh diberikan kepada mereka yang memiliki kekayaan paling banyak, atau mereka yang terkenal, atau juga mereka yang sentiasa memperoleh sesuatu yang diingini…?
Jika dipandang dari sudut duniawi, di zaman yang serba moden dengan pelbagai kecanggihan dan kemajuan, istilah berjaya boleh diberikan kepada mereka yang mempunyai kehidupan serba hebat, mempunyai kekayaan melimpah ruah, memiliki empayar perniagaan yang berjaya dan mereka yang mampu memiliki segala kelengkapan hidup yang mewah. Ataupun lebih tepat jika dikatakan, mereka yang berjaya adalah mereka yang tidak pernah gagal dalam apa jua yang dilakukan dan semakin bertambah-tambah keuntungan atau faedahnya.
Itu jika untuk mereka yang sudah dewasa, mereka yang sudah mampu untuk hidup berdikari. Bagaimana pula dengan remaja, pelajar atau golongan anak muda yang digelar berjaya…?
Bagi golongan ini pula, label berjaya boleh diberikan kepada anak-anak muda yang mampu mencapai kekayaan atau kesenangan pada usia yang dianggap muda dan lebih berbanding remaja lain. Atau dalam erti kata yang lain, dapat memenuhi keinginan dan segala keperluan yang menjadi idaman remaja-remaja lain.Kejayaan ini mungkin boleh dinilai dari segi kedudukan kewangan, memiliki pekerjaan atau mendapat tempat di institusi pengajian tinggi yang terbaik.
Apabila menyentuh tentang institusi pengajian tinggi, sudah tentulah perkara pertama yang terlintas di fikiran kita adalah kehidupan sebagai seorang pelajar. Bertepatan pula dengan isu yang dibincangkan pada kali ini, iaitu perihal berjaya, bagaimana pula yang dikatakan sebagai pelajar yang berjaya…?
Pelajar yang berjaya boleh diberikan kepada pelajar yang mampu mendapat keputusan yang cemerlang dan mampu menonjol dalam semua perkara, samada akademik mahupun bidang lain. Mereka bukan sahaja mampu menyerlah di tempat sendiri sahaja, malah mereka ini mampu membuktikan kemampuan mereka di mana sahaja. Selain itu, pelajar yang berjaya juga akan dikagumi dan digeruni oleh teman-teman dan saingan mereka. Adakah ini berjaya dalam erti kata yang sebenarnya…?
Apabila menyebut tentang akhirat, kita sebagai umat islam semestinya akan sinonim dengan perkara yang berkaitan dengan keagamaan, kepercayaan atau amalan kita khususnya. Oleh itu bagaimana yang dikatakan berjaya di akhirat…?
Wujudkah kejayaan di akhirat…?

No comments: