Wednesday, February 3

j0m s0lat (part 5)

Kaitannya Rukun Islam
Apabila menyebut tentang rukun yang lima itu, bertepatanlah dengan isu yang kita bincangkan kali ini. Oleh itu, ingin sekali saya memetik salah satu darinya iaitu rukun yang kedua, iaitu solat lima waktu. Jika kita lihat, seperti yang saya katakan tadi, rukun Islam adalah tatacara yang paling asas dalam Islam untuk diikuti. Malah kanak-kanak yang masih kecil lagi sudah mampu menghafalnya kerana sering kali diperdengarkan dengan rukun yang lima ini samada di rumah ataupun di tadika. Ini bermakna rukun Islam amat mudah diikuti dan diingati oleh sesiapa sahaja.

Oleh itu, kewajipan solat lima waktu itu seharusnya telah tertanam dalam diri masing-masing secara sedar atau tidak. Namun yang membezakannya hanyalah samada menunaikannya ataupun tidak. Bagaimana masih ada lagi umat manusia yang mengaku keimanan mereka tapi tidak melaksanakan apa yang sepatutnya? Jika kita lihat susunan rukun Islam itu sendiri pun kita sudah dapat mengetahui akan tujuannya.
Ucapan kalimah syahadah yang diucapkan adalah dilahirkan dari hati yang benar-benar mengakui kebesaran dan keesaaan-Nya, bagi membuktikan ketaatan dan tanda kesungguhan dan seterusnya membuktikan keislaman seseorang. Sesudah kita mengakui mestilah kita perlu membuktikannya. Adakah benar hanya Allah yang kita sembah dan adakah benar kita mengakui Nabi Muhammad sebagai pesuruh Allah atau ia hanya kata-kata semata-mata tanpa lahir dari hati? Di sinilah pentingnya solat untuk dikerjakan setelah ikrar syahadah dilafazkan. Malah bagi mereka yang baru memeluk Islam sekalipun (mualaf), perkara pertama yang akan diajar selepas syahadah adalah cara-cara menunaikan solat.
Solat boleh dikatakan sebagai bukti kesungguhan kita mengotakan janji dan segala ikrar yang pernah dilafazkan kerana dalam solat itu terkandung segala kata-kata pujian pada Allah S.W.T dan junjungan kita Rasulullah S.A.W. Ini dapat dibuktikan dengan sebuah hadith :

Saidina Umar r.a berkata - sebagaimana yang tersebut dalam kitab al mutha’ :
“sesiapa memelihara sembahyang dan tetap mengerjakannya, bererti ia memelihara agamanya; dan sebaliknya sesiapa yang mensia-siakannya maka ia lebih-lebih lagi akan mensia-siakan kewajipan-kewajipan agama yang lain”
Sebenarnya sembahyang itu tiang agama dan semulia-mulia asas islam yang lima sesudah dua kalimah syahadah

Solat juga membawa maksud doa. Sebagaimana yang dapat disaksikan, bahawa dalam sembahyang terhimpun berbagai-bagai jenis ibadat yang tidak ada pada lainnya. Di antara ibadat-ibadat yang terhimpun dalam sembahyang ialah : bersuci, berdiam diri, menghadap kiblat, membaca doa iftitah, membaca Al-Quran, berdiri, ruku’, sujud, bertasbih dalam ruku’ dan sujud, berdoa dalam sujud, dan lain-lainnya, yang merupakan himpunan ibadat yang berbilang-bilang;kerana zikir sahahja adalah ibadat, dan bacaan Quran sahaja adalah ibadat, demikian juga halnya dengan tasbih, doa, ruku’ dan sujud,; tiap-tiap satunya adalah menjadi ibadat.
Bukan itu sahaja malah dalam solat juga mengandungi bacaan yang mampu membuat kita insaf serta mampu memberikan ketenangan. Solat juga adalah antara pengotaan ikrar yang utama kerana solat adalah perkara yang paling mudah tetapi cukup membawa erti untuk dilakukan. Mengapa dikatakan begitu?

No comments: