Thursday, March 11

spm bukan pengakhir kehidupan, jangan bersedih (menyesal tak pa haha)

tak sangka agak sukar nak kuasai kemahiran mengimpal paip. ekceli tak da begitu susah, cumanya cara kerja saja yg kelihatan agak banyak
kimpalan paip kali ni melibatkan kedudukan 1G - kedudukan mendatar
bayangkan, hanya utk beve paip saja sudah makan alm0st 2days. errr tapi itu juga salah aku sebap tak mau guna grinder 7" hihi. well bayangkan, grinder itu saja sudah setinggi lutut aku. setakat angkat bleh la. tapi utk grind mau terpelanting aku. s0 tepaksa guna grinder 4" saja
selain beve, terdapat 3 teknik kimpalan yg perlu digunakan utk mengimpal paip 1G. penetrati0n, bit (mendatar/melintang), padding. bleh jugak welding bit saja tp itu terpulang pd gap pada paip juga kedudukan paip itu sendiri.
setiap teknik kimpalan itu juga ada tekniknya yg tersendiri. ini perlu dikuasai&diter0kai sendiri oleh si pengimpal. itu lah yg sedang aku pulun... dan masih tak dapat2 :(
berbalik kepada tajuk, tahniah kepada budak SPM yg berjaya&terasa berjaya. bagi yg rasa tak berjaya, jangan terlampau bersedih. berjaya tu bukan diukur pada berapa puluh A yg diper0leh, tapi apa yg diper0leh di sebalik A itu. selagi kita mendapat sesuatu dari ilmu yg dicari walaupun sedikit sekurang2nya, bersyukurlah :)
menyesal memang takda gunanya, tetapi ia adalah pengajaran yg terbaik agar kita tak mengulangi perkara yg sama lagi.
simpati&bercampur gelihati jugak tadi dengan salah s0rang kenalan aku yg mendapat 9G (oh zaman sekarang hanya disebut G saja) dalam kesemua subjek. simpati kerana teng0kkan keadaan dia yg masih dalam tekejut. gelihati teringatkan cakap2 besar yg dikeluarkan sebelum amik result. hihi... akhirnya sebagai c0ursemate yg memahami kami memberi kata2 semangat sambil ketawa keji di belakang. mintak maap. hidup setiap hari dalam kalangan g0l0ngan sebegitu buatkan aku jadi agak kejam&kurang sifat kasihan dalam diri. ha ha ha
sessh0

No comments: