Sunday, March 14

tutorial : apa itu favicon&camna mau install ke webpage

bismillah...
ekceli tak teringin p0n aku nak share ab0ut favic0n nih sebap malas nak taip2 but ntah camna favicon sessh0 tersayang yg aku duk guna tu dah hilang due t0 lay0ut changes rasanya. s0 aku tepaksa g0dek2 cari balik. susah yg amat bila kita da telupa apa yg kita ingat (???) tambahan pulak hampir semua website favic0n in english... s0 aku rasa jika ada tut0rial lam bahasa malaysia adalah lebih mudah&sem0ga dapat membantu kamu2 yg teringin nak ada favic0n sendiri :)

apa itu favicon?
ia adalah sh0rf0rm kepada favorite icon& dikenali sebagai website icon, shortcut icon, url icon@ juga bookmark icon. senang paham favicon itu adalah satu ic0n kecik yg kamu2 akan nampak pada adress bar/tab bar/bookmark bar atau mana2 tempat yg ada url website kamu itu. selalunya saiz icon adalah amat kecik.
terdapat bermacam2 cara utk install ini favicon. ada yg kena kecikkan gamaq, cari k0d, html, url, etc but itu lebih sesuai kepada mereka2 yg pr0 bab2 ini.
pada yg tak pr0 sepeti aku c0nt0hnya, biarlah digunakan cara mudah&senang hati. s0 mari kita mula :
  1. masuk ini website dan pilih mana2 ic0n c0mey yg ada kat situ. kaw nak guna ic0n sendiri p0n bleh. kat bahagian kanan ada ruangan utk br0wse sndiri gamaq yg kita mau jadikan ic0n itu. kaw bleh gamaq itu biarlah gamaq yg simple&bersais kecil.
  2. lepas selesai, maka akan muncullah url yg perlu di c0py oleh kamu2. ada dua url di situ. bagi bl0gger bl0gspot aku sy0rkan kamu gunakan url yg kedua itu kerana lebih mudah kerana ia direct terus dari itu website ke bl0g kamu
  3. masuk ke bl0g kamu sendiri&klik pada customize -> edit HTML. kemudian cari bahagian yg bertulis < / head > <kemudian paste kan di sini. pastikan ia berada di tengah2 head dan b0dy okeh>
  4. save template. view bl0g. yah000000 sudah siap!
tips : jika tak jumpa di manakah gerangannya < / head > itu, cuba klik search f0r w0rd (Ctrl F) &taipkan saja kemudian ia akan tunjukkan di manakah ia berada

*ekceli banyak jugak website percuma utk favic0n ini tapi aku suka kan ini website. mungkin kerana suda terbiasa. jika ada tak paham b0leh saja tanya sama aku. selamat mencuba&beramal :) *

sessh0

No comments: