Wednesday, March 30

[UPDATE] : bah di perlis part 1

bismillah...
hari ni boleh dikatakan hari ke-2 banjir di Perlis.

buat sementara ni beberapa kampung dan tempat dah pun dinaiki air dan beberapa jalan utama dah ditutup kerana air berada di paras yang agak tinggi.
disebabkan aku yang memandu sambil khusyuk berhempas pulas melawan arus air maka tiada gambar sempat diambil di kawasan yg berkaitan. hehe...

di bahagian kampong aku sendiri sudah ada rumah yang dinaiki air --> rumah sebelah aku ja.
alhamdulillah rumah aku masih belum nampak tanda-tanda dinaiki air walaupun kiri kanan air sudah penuh.

sungai utama negeri iaitu Sungai Perlis juga dilihat semakin tinggi paras air dan hampir mengenai tebing.

beberapa pusat perlindungan juga dibuka antaranya di kawasan tebing tinggi, sena, bintong, behor pulai. ini tak termasuk dengan area sekitar beseri, balai baru, abi dan kawasan atas sana nuh yang dipercayai antara kawasan yg terawal di serang bah. *kaw ampa orang Perlis ampa tau la tempat ni kat mana*

tak sangka. seriously aku ingat hujan ni main-main saja. mungkin disebabkan 2,3 menjak ni memang musim hujan lebat so tiada siapa menyangka bah akan melanda lagi. rupanya sedikit demi sedikit beberapa tempat dah pun ditenggelami air...

setakat kini hujang mula turun kembali tapi hanya renyai renyai saja dan tiada tanda mahu berhenti. penduduk Perlis yang pada mulanya menarik nafas lega kerana matahari mula menyinar sekitar tengahari tadi bertukar mendung kembali.

cuaca yang tak menentu disertai angin kuat dan lepasan air empangan telah menambah paras air.
kata orang air yang sedang naik sekarang datang dari empangan dan bukannya hujan. mungkin juga. setakat ni aku masih lagi tak dapat berita terkini dari empangan. yang sebelum ni hanya dikhabar kan enam pintu telah dibuka bagi melepaskan air tasoh. memandangkan sumber yang aku ada buat masa kini semua tak boleh dipakai *semua kaki kencing* , i'allah akan di update lagi kemudian setelah dapat khabar yang benar-benar pasti dari empangan.

antara tempat yg bebas banjir setakat ni adalah sekitar kawasan Kuala Perlis. jalan-jalan utama dalam pekan Kangar juga masih lagi selamat.

beberapa tempat di sekitar Perlis yang sempat aku amik gambaq :




*highway kola*

kabus menyelubungi kawasan. ini dalam tengahari sekitar 1-2 pm. hujan masih agak lebat. pada time ni dapat dilihat kesemua petrol stesen dipenuhi kereta&motosikal tak lupa juga pada lori lori yang beratur panjang menanti giliran, termasuklah aku.



hehe... orang terlalu ramai sampai aku terpaksa melencong ke Kuala Perlis untuk isi minyak. sehingga kini beberapa stesen minyak kecil dalam pekan Kangar sudah ditutup kerana dinaiki air. Kedua-dua roundabout juga dah dipenuhi air terutama roundbout besaq. memang dalam.



tepi laut kola. masih ada 2,3 gerai yang dibuka walaupun kebanyakannya ditutup akibat ribut yang berlaku 2,3 hari lepas yang menyebabkan kerosakan yang agak teruk kepada peniaga. hujan renyai-renyai sekita 5-6 pm tadi.



masih di laut kola Perlis. pencawang ni antara tempat paling famous untuk melepak. tu nampak tu. terlihat ada kelibat manusia yang sedang berdating tanpa menghiraukan hujan renyai renyai. sungguh berani depa. sekali mai angin baru tau.



parit dan longkang hampir penuh. ada yang dah melimpah


*sekitar seriab*
tiba tiba semua tempat jadi penuh sesak dan cemas. semua pakat kalut. tempat yang tak penah sesak pun dah sesak


disebabkan internet slow dan aku pun da letih menunggu gambaq diupload, aku stop kat sini dulu. update bersambung nanti i'allah...

kita doakan saja semuanya selamat.

dan oh, arini aku tuang kelas. hehe. banjirrrrr kununnya. ya hari ni dan esok juga :)


sessh0

2 comments:

FizA said...

nah! boleh jadi wartawan la..hehe..

kecian kat mak aku!! :(

lidey lim said...

haha...

saja la share kesian kat orang2 duk jauh yg nak tau keadaan kampong kita nih... blah umah ang ayaq nek lagi...