Monday, June 20

boleh tak nak mengeluh?

bismillah...
bila tak ada kerja, tempat ada.
bila ada kerja, tempat tak ada.
bila tak ada kerja, orang kerjanya bersusun.
bila ada kerja, nak cari orang kerja semuanya tak cukup.
at the end dua tiga projek kena postpone - terhutang lah janji pada yang hak. kesian customer aku. tak pa nanti aku bagi diskaun. semoga terubat di hati sebap sanggup bersabar menanti.

semua orang tahu. sesiapa saja yg pernah terjun dalam dunia perniagaan akan cakap benda yang sama. bukan mudah nak survive. tapi yang dugaan paling awal. nak menapak itu lebih perit rasanya.

ades. tak boleh mengeluh. itu bukan sifat yg dituntut dalam Islam.
tapi untuk berhenti seketika dan menarik nafas sebelum teruskan semula perjalanan, itu boleh.
tapi sampai berapa kali aku nak berhenti seketika sebelum nak go on - sama saja macam mengeluh

ini ujian. ini bantuan. ini juga pilihan.
terserah aku untuk diekspresikan bagaimana.

masalah. semua orang ada masalah. so tak perlu rasa diri ini lebih banyak masalah dari orang lain. entah entah masalah aku adalah masalah paling ringan dalam seantero dunia. sebabkan aku tak cukup bergaul dan kurang ilmu tu lah masih terlekat dalam otak kononnya masalah aku adalah yang terberat.

krisis pemilihan dalam pengurusan. itu bukan masalah besar. kena cara settle lah.
so tak boleh mengeluh ok? :)

ya. aku benci hutang. kalau boleh aku tak mau berhutang. tapi apakan daya. hutang pada Allah berlambak. hutang manusia berkoyankoyan. oh jangan ingat hutang manusia hanya duit. hutang janji. hutang masa. hutang tenaga. itu semua tetap hutang. patot hati tak tenang - oh jangan mengeluh. tarik nafas dan sambung perjalanan ini.

No comments: