Thursday, September 24

pura pura pulak dah

benar, xdak manusia yg xpenah xbepura2... ada yg pura2 sedih ada yg pura2 happy. si ibu berpura2 tabah di hadapan anaknya. si guru berpura2 garang di hadapan anak muridnya. si kawan berpura2 baik di hadapan sahabatnya. si lelaki berpura2 malu pada si perempuan. haha (abaikan ayat terakhir itu)
pura2 itu samakah dengan hip0krit? xsama tapi xjugak berbeza. plastik? itu sama erti dengan hipokrit. aku rasala. apa pasal?
hip0krit lebih kepada kepura-puraan utk kepentingan diri. kita xhip0krit utk org lain. berpura2 dengan agenda tersendiri. itu plastik. itu hipokrit.
berpura2. selalunya kita berpura2 utk melindungi sesuatu. bukan hanya diri sendiri. berpura2 utk memelihara hubungan, menjaga hati, melindungi mereka yg tersayang.
menjadi se0rang hip0krit, amatlah mudah. kerana ia keinginan diri. namun utk berpura2 adalah amat menyakitkan, kerna kadangkala ia dilakukan tanpa rela&terpaksa.
hipokrit&pura2. tiap manusia memilikinya, itu xperlu dipertikaikan. yg menapis&membezakannya, iman&taqwa yg kalian miliki.
benarlah. hidup ni bagaikan pentas opera. yg mengarahnya akal. yg menyusunnya hati. yg melak0nkannya? kita. manusia. hambaAllah. terlalu leka mengikut kata akal&hati sampai terlupa pada penerbitnya, Allah swt.

"xpayah pura2 alim lah wei!" - agak2 ampa nak jawab camna yek. haha.

*entry ini adalah atas ilham se0rang sahabat. saja teringat nk tulis. ryd syg, enti bleh c0py ini kaw nak. tapi xdak la bes sgt :D*

3 comments:

Hanis Zashi said...

hehehe....enti neh mmg berilham lah....msuk jugak ya?heeeee.....
kali mneh ana benar2 diduga...

lidey lim said...

nti jika sudi ceritalah...
na tau bleh kurang sikit beban :)

Hanis Zashi said...

insyAllah..hehe...